25
ژانویه
مستر کلاس مبانی نظری و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران
مستر کلاس موسیقی
مسترکلاس آموزش مبانی نظری و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران در آموزشگاه موسیقی چندمضراب
مدرس: استاد حسین مهرانی
مدرس دانشگاه، نوازنده و آهنگسازمولف بیش از بیست عنوان کتب مرجع در زمینهی مباحث عملی و نظری موسیقی ایرانی
موضوعاتی که در این مستر کلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت:
– آشنایی با مبانی نظری (تئوری) موسیقی ایرانی
– بررسی دانگهای مطرح شده در کتابهای سرایش و ردیف
– تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایران بر اساس امکانات بالفعل و بالقوه
– بررسی امکانات مرکبخوانی و مرکبنوازی بر اساس ردیف
– شیوههای آهنگسازی بر اساس روابط موجود در مُدها
– چگونگی استفاده از دانگها در سرایش (سلفژ) ایرانی.
مستر کلاس موسیقی
در عصر حاضر یکی از منابع اصلی آموزش، برای نوازندگان ، هنرجویان و هنرآموزان موسیقی کلاسیک ایرانی، منابع نت نویسی شده است و روشن است که چنانچه نت نگارش شده صحیح و دقیق نباشد ، نوازندگان آن اثر را ناصحیح اجرا خواهند کرد. گاهی هم مشاهده می شود که اثری، صرفا به سبب نگارش غلط ، مورد تجزیه و تحلیل نادرست قرار گرفته است. در کتاب ردیف میرزاعبدالله علاوه بر نگارش دقیق نوازندگی نورعلی برومند با بررسی و تجزیه و تحلیل این ردیف بر اساس تئوری و نظریه ی مولف، راه درک و حفظ این ردیف برای هنرجویان هموار میشود.
ردیف میرزا عبدالله امروزه مهمترین رپرتواری است که اجرای دقیق آن جزو مهم ترین ارکان نوازندگی موسیقی کلاسیک ایران به حساب می آید. از آنجا که همه ی استادان به اجرای دقیق ردیف به روایت استاد برومند اصرار دارند، تصمیم گرفتم به نگارش دقیق این اثر از اجرای جناب برومند بپردازم تا نوازندگان و هنرجویان از سردرگمی ناشی از اجراها و روایت های مختلف رهایی یابند.
(بخشی از مقدمه مولف از کتاب ردیف میرزاعبدالله نوشته ی استاد حسین مهرانی)
موضوعاتی که در مسترکلاس پیشِرو مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت پیرامون مطالب کتاب ردیف و کتاب سرایش هستند که از تالیفات استاد حسین مهرانی میباشند